FANDOM

עולםאמיתי

Keys title
המפתחות של מארינוס
עובד לפרוזה בשםדוקטור הו והמפתחות של מארינוס
דוקטורהדוקטור הראשון
מלווה/יםאיאן, ברברה, סוזן
אויב עיקרייארטק, הוורדים
התרחשות עיקריתמארינוס
צוות מפתח
כותבטרי ניישן
במאיג'ון גורי
מפיקוריטי למברט
פרטי שחרור
מספר סיפור5
מספר פרקים6
מספר עונהעונה 1
תאריך שידור11 באפריל - 16 במאי 1964
פרימיירהBBC tv (1,2)
BBC1 (3-6)
פורמטשישה פרקים של 25 דקות
קוד הפקהE
ניווט
הקודם
מרקו פולו
הבא
האצטקים
הקודם (הפקה)
{{{קודםהפקה}}}
הבא (הפקה)
{{{באהפקה}}}

המפתחות של מארינוס היה הסיפור החמישי בעונה הראשונה של הסדרה המקורית של דוקטור הו, והסיפור השני שנכתב בידי טרי ניישן. הוא היה בולט בכך שהציג מבנה "טיולי" ייחודי יחסית. בדומה להבריחה, תוכנית העל של הדאלקים והמשימה האין סופית שיעקבו אותו, המפתחות של מארינוס מציג את צוות הדמויות הראשי שמחליף מקום התרחשות עיקרי כמעט בכל פרק. הוא גם הפרק המשושה הראשון, קונספט שיחזור רבות במשך עשרים וחמש השנים הבאות.

הסיפור גם הציג את הוורדים, הראשונים בליין ארוך ומכוון, אך לא מצליח, של ניסיונות למצוא אויבים פופולריים כמו הדאלקים. החיפוש יסתיים שנתיים וחצי מאוחר יותר, עם הופעתם הראשונה של הסייברמנים.

הפרק השלישי, או "הג'ונגל הצורח", היה הפעם הראשונה בתוכנית שגניבה ספרותית גסה נעשתה בקרב הכותבים. רוברט גולד התלונן בפני דונאלד ווילסון שהרעיון של צמחייה בעמדה אבולוציונית דומיננטית על כוכב לכת הוא רעיון שהוא הציג בפני עורך התסריט דייויד ווייטייקר. ווייטייקר שלח מכתב לווילסון ב-26 במרץ 1964, בו הוא הציג הגנה מפורטת וחזקה נגד תביעתו של גולד. ההגנה המוצלחת של ווייטייקר נחה על ההצהרה שטרי ניישן חשב על הרעיון צמחים עוינים ב"גונג'ל" בעצמו, ושבכל מקרה, גולד חשב על רעיונו מהספר "יומם של הטריפידים" (התייחסות: פנקס הדוקטור הראשון).

כמו כל סיפור בתקופה זו, המפתחות של מארינוס היה צריך לשלול את יכולת הטארדיס לפתור את תעלומת ה"למה לא פשוט לעזוב". בשביל זה, ניישן יצר את חוגות הטיולים, שהפרידו בין חברי הצוות ומנעו מהם לעזוב את המקום.

תקציר עריכה

הטארדיס מגיעה לכוכב מארינוס, אל אי העשוי זכוכית ומוקף בים חומצתי. המטיילים פוגשים את ארביטאן הזקן, שמכריח אותם למצוא ולהשיב ארבעה מתוך חמשת המפתחות הפועלים למכונה הנקראת התודעה של מארינוס, הנשמרת על ידו. אלה פוזרו והוחבאו במספר מקומות ברחבי הכוכב כדי שלא יפלו לידיהם של יארטק המרושע ולוחמיו הוורדים, שמתכננים להשתלט על המכונה ולהשתמש בכוח שליטת-המוח המקורי שלה למטרותיהם הזדוניות.

עלילהעריכה

ים המוות (1) עריכה

180px-Keys 101

בחוף הזכוכית, חוקרים את צוללת הזכוכית

הדוקטור ומלוויו, איאן, ברברה וסוזן, נוחתים על אי בכוכב לא ידוע, ומגלים שחול החוף עשוי זכוכית. סוזן רוצה לצאת לשחייה קצרה בבריכה שנוצרה אחרי הגאות, כאשר אחת מנעליה נופלת למים ומתמוססת. הם מבינים שהבריכה והים מלאים בחומצה. סוזן חוזרת לטארדיס כדי לקחת לעצמה זוג נעליים חדש, כאשר דמות מסתורית בחליפת גומי עוקבת אחריה. בזמן שסוזן איננה, הדוקטור, איאן וברברה מגלים ארבעה צוללות, אשר באחת מהן שוכבת חליפת גומי עם קרע ברגלה; נראה שיצור שלבש את חליפת הגומי נספה בתוך הצוללת כאשר החומצה נגעה בגופו. כאשר סוזן חוזרת לטארדיס, היא מגלה טביעות רגליים. היא עוקבת אחרי העקבות אל מגדל המתנשא במרחק. כאשר היא מסתכלת מסביבה, היצור מתחבא בפינה ומחכה לתקוף אותה. ממש לפני שהוא מצליח, הקיר מסתובב ומונע מהיצור להגשים את תוכניותיו.

כשהם לא מוצאים את סוזן בטארדיס, המטיילים הולכים לחקור את המגדל. הם מחליטים להתפצל. הדוקטור נכנס למגדל דרך הקירות המסתובבים, ואחריו איאן וברברה. כשסוזן נכנסת, היא רואה שעוד אחד מהיצורים המסתוריים שתכננו לתקוף אותה , נדקר בידי דמות דמויות-נזיר, בה סוזן נתקלה לפני כן. איאן רואה שאחד מהיצורים האלה נלחמים בנזיר שהגן על סוזן, ומושך אותו. היצור נזרק אל קיר אחורי בעת המאבק, כניסה נסתרת נפתחת והיצור מחליק אל בריכת חומצה עמוק מתחת לבניין. האדם מציג עצמו בפני איאן בתור ארביטאן. הוא מסביר שליצורים האלה קוראים וורדים ושהוא השומר של התודעה של מארינוס, מחשב עצום שנבנה אלפיים שנה לפני כן בתור משכין שלום ושופט שימנע התנהגות מרושעת בכל רחבי הכוכב.

במשך 700 שנה השפעת התודעה הייתה מוחלטת, הוא הקרין את כוחו בכל רחבי הכוכב ומנע אפיל מחשבות רעות מאנשי הכוכב. אז, וורד בשם יארטק הבין איך להתנגד להשפעת המכונה, ופגע בה. ארביטאן הסביר שכעת, הוא הצליח לשדרג את התודעה כך שתצליח לשלוט בוורדים שוב, ועכשיו היא צריכה להיות מופעלת. שנים לפני כן, הוא מנע מהוורדים להשתלט על המכונה בעזרת החבאת חמשת המפתחות שמווסתות את המכונה. חמשת המפתחות נמצאים במקומות שונים - מפתח אחד נמצא ברשותו, אבל ארבעת האחרים מפוזרים ברחבי מארינוס. הוא מציע שהדוקטור וחבריו ינסו למצוא אותם, מאחר שכל חבריו ומשפחתו כבר ניסו ונכשלו במשימה.

הדוקטור מסרב והולך אל הטארדיס. כשהוא מגיע אליה, הוא מגלה ששדה כוח הונח סביב החללית. ארביטאן מסביר שהוא היה חייב להפריד את המטיילים מהטארדיס כדי לגרום להם לחפש את המפתחות. הדוקטור ומלוויו חוזרים למגדל שם ארביטאן שולח אותם למסע עם חוגות טיולים מקובעות מראש. כשארבעת המטיילים משוגרים מהמקום בעזרת החוגות שלהם, ארביטאן נדקר על ידי וורד שהשיג גישה למגדל, ונהרג. כשהמטיילים מגיעים ליעדם, הם מגלים שברברה, ששוגרה ראשונה, נעלמה, והשאירה רק את חוגת הטיולים ספוגת הדם שלה מאחוריה.

רשת הקטיפה (2)עריכה

יוסף בהמשך.

הג'ונגל הצורח (3)עריכה

יוסף בהמשך.

שלגי הטרור (4)עריכה

יוסף בהמשך.

משפט מוות (5)עריכה

יוסף בהמשך.

המפתחות של מארינוס (6)עריכה

יוסף בהמשך.

צוותעריכה

יוסף בהמשך.

איזכוריםעריכה

יוסף בהמשך.

הערותעריכה

יוסף בהמשך.

ברחבי אתר Wikia

ויקי אקראית